Wednesday, March 27, 2013

Test JPJ


Assalamualaikum

Sebelum apa apa aku nak semua orang cakap tahniah dekat aku . ini arahan. k  Boleh la kalau nak campak aku dalam laut china selatan. Disebabkan takda sapa nak cakap tahniah dekat aku. Biar aku cakap sendiri. Tahniah diba lulus jpj, kau memang hebat, terbaik, pandai, baik hati, comel tahap infiniti. Untuk makluman hadirin sekalian , Hari ini memang hari perasan seluruh dunia.

Semalam pagi sementara tunggu akak tempat lesen tu ambik, aku pun menadah telinga mendengar nasihat nasihat dari mak tercinta atau pun tips tips untuk lulus jpj. Mak boleh buat buku setebal 5 inci bekaitan tips2 ni. K tips lah sangat.

Antara pesan mak kepada anak nya
Jangan gelabah
Jangan kelam kabut
Jangan kalut
Bawa bertenang
*4 pesanan pertama ni semua sama maksud. Harap maklum.

Baca doa naik kenderaan
Baca ayat kursi
Baca al fatihah
Berzikir

sampai kawasan sekolah bawak 30 km/j , kalau jpj tu suruh bawak laju jangan ikut. Itu trick dia je tak nak bagi kamu lulus.

Kalau dia Tanya kamu dah kahwin ke belum jawab belum kalau jpj muda, dah kahwin kalau jpj tua

K yang last tu aku reka sendiri. Boleh la campak aku dalam tong biru kitar semula

dah sampai tempat test tu dapat sesi 2 no 26. Tengok nombor pun dah tau aku memerlukan kesabaran tahap optimum untuk menunggu. The one and only thing i hate ‘menunggu’. buat test dekat bahagian parking dengan bukit dulu. Dekat sini aku yakin gila lah boleh lulus. Tapi bila tengok kereta nombor 7 terus gelabah. Kereta ni klac tinggi. Kereta ni aku pakai waktu nilai dulu mati enjin entah brape kali tak ingat. Kereta ni kereta ni kereta ni. Rasa nak buat solat hajat kat situ mintak dijauhkan dari kereta nombor 7, TUJUH, SEVEN. Aku hanya mampu berdoa . memang kebanyakan yang dapat kereta nombor 7 KANDAS, GAGAL , FAIL.

Sampai turn aku . Alhamdulillah dapat kereta nombor 9. Dan segalanya berjalan lancar. Bukit oke, side parking, tiga penjuru semua okay. Separa lega . Rasa nak buat joget lambak. Sekarang masa untuk nervous bahagian jalan raya pulak. Jumpa kawan yang dah lulus.

“kamu doa dapat kereta nombor 5, jpj oke, kereta pun oke”

Sekali lagi aku berdoa harap2 dapat kereta nombor 5 dan dijauhkan dari dapat jalan C sebab susah. Dapat sesi 2 memang petang lah aku test. Penat panas ngantuk lapar dan terseksa dan AKU NAK BALIKK. Sampai turn aku , Alhamdulillah seribu kali . memang aku dapat kereta nombor 5. Yehuuuu. Dapat pulak jalan B. Rasa nak menari zapin pula kali ni. Aku boleh masuk kelab seni hospital TR.

Sebelum masuk kereta aku baca segala doa yang aku tahu. Masuk je “Assalamualaikum encik” ceyy baik bukan main. Dah masuk , first impression dengar radio era. Oke style tak bosan tak stress sangat. sambil aku buat 7 benda wajib tu sambil tu la dia Tanya aku macam-macam.

Ayah keja apa? Orang mana? Mak keja ape? Orang mane? Duduk mana sekarang?

Nak tak nak jawab je la. Walaupun hakikatnya aku tak boleh focus bawak kereta kalau nyembang.  Dengan radio terpasang lagi. Telinga aku pun dah konpius.

Jpj : baru habis spm ke?

Me : ha’ah

Jpj : dapat berapa spm haritu ?

Me : Alhamdulillah dapat 8A.

JPJ : pandai le. (k kembang) duduk asrama ke sekolah biasa?

Me : sekolah biasa je

Jpj : pmr dulu berapa a?

Me : 8a jugak

Jpj : kenapa tak duduk asrama penuh? Tak dapat? Ke tak mintak?

Me : dapat . saya duduk asrama setahun je. Lepas tu form 5 saya balik sekolah biasa . sebab result waktu form4 teruk.

Malas dah aku nak taip sebenarnya. Haha. Sampai kawasan sekolah aku bawak 30 km/j . memang dah diajar macam tu. Waktu test jpj la orang ikut segala peraturan jalan raya ni pun. Dah dapat lesen jangan harap la. Kereta tepi aku semua pecut 90. Nak je aku join sekali.

Jpj : kenapa bawak 30 je. Laju la lagi.

Me : mana boleh

Jpj : ish bawak je laju. Tekan lagi minyak tu. Cepat sikit balik. awok tak nak balik cepat ke? Dah petang dah ni.

Me : mana boleh. Ni kawasan sekolah kena bawak 30 je.

Haa waktu ni lah aku mengaplikasikan pesanan mak. Aku rasa kalau mak tak pesan memang aku dah tekan dah minyak tu. Free free je fail. Dan akhirnya lulus jugak. Lagi lega rasa nya dari waktu amik result spm haritu. k tipu. 


antara iphone 5, blackberry z10, dengan samsung s3 mana yang terbaik ?


Assalamualaikum :D




2 comments: