Thursday, March 21, 2013

D-day


Assalamualaikum

semalam . ye la semalam doploh satu ghibulan tiga duaghibutigeblas atau 21/3/2013 hari bersejarah untuk semua budak yang ambil spm 2012. Sebab aku selalu lupa tarikh tarikh yang tak berapa nak bersejarah sangat so aku kena buat entry. Nanti aku dah tua kerepot aku boleh baca balik tak pun untuk motibasi buat cucu cicit aku nanti yang nak amik spm. Kalau spm wujud lagi la waktu tu. Silap blog ni pun dah boleh masuk muzium.

6.30 pagi mak gerak solat subuh. Selalu aku bangun aku ingat teh tarik yang mak aku bancuh setiap pagi. Tapi harini aku bangun terus aku menari depan mak ayah aku. Boleh la kira2 nak isi borang masuk hospital bahagia.  *k tipu * aku pegi kat cermin pandang cermin jap kut ade jerawat baru ke. Lepas tu letak tangan kat almari sandar kepala  “result.. “ *sigh*

Oleh sebab mak dengan ayah pegi kerja, so kalau aku nak sawan sawan ni tak kisah la sangat sebab takda orang Nampak. Diorang dah pegi kerja aku iron baju, geledah lemari cari tudung yang sesuai kan. dah mengalahkan nak pegi kenduri anak tan sri je.  Pukul 8 dah. Taktau nak buat aku ambik penyapu sapu sampah kemas katil kemas rumah. Mimpi ape entah rajin semacam padahal nak elak dari fikir pasal result. Tengah syok menyapu tu fikir jugak pasal result. So pagi tadi aku berdebat sorang2 dengan perasaan aku sendiri.  Dah siap mengemas mandi bla bla bla. Pkul 9 dah siap dah. Janji dengan wana dengan tiqah 10.30. hyperactive tiba tiba nak amik result.

Pukul 10 lagi bertambah gelabah. Hati dah membuak buak nak cek result pakai sms. For the sake of wana and tiqah *tetibe. Better tak payah cek. Takut nangis langsung tak boleh pegi sekolah. mak call lagi la nervous. Sebab mak eksaited nak cek guna sms. Entah die nak call cakap tahniah ke, tak pun call sebab nak suruh aku bersabar and tabah and bla bla. Angkat telefon “hello adik, wana tiqah dah sampai dah? Pukul brape nak pegi? plug iron cabut . pintu kunci” haaa lega..

10.30 sampai sekolah. Jalan pegi bilik gerakan Nampak cikgu Azlina. Salam dengan cikgu , then cikgu pun cakap tahniah means cikgu tahu dah result kitorang. Saja la Tanya cikgu berapa orang straight A. Cikgu jawab sorang je. ALLAH. Rasa nak pengsan 3 saat. Waktu tu memang dah komfem la aku tak dapat straight A. Tak pe. Redha. Masuk bilik gerakan duduk main jeling2 dengan shera yang duduk bertentang dengan aku. Oh jangan Tanya la pengetua bagi ucapan ape. Memang tak masuk dah dalam kepala ni. Shera anak cikgu so result semua die dah tau. Dari gerak mulut die cakap la result aku. Rasa nak pengsan lagi sekali. ALHAMDULILLAH.

Bila aku tengok slip tu memang rasa macam tak percaya. Paling tak percaya tasawur islam. Subjek yang paling aku target A+ tapi dapat B+.. pengsan lagi sekali. Aku sibuk cadang junior amik tasawur sebab senang. Haha. Graf naik ni. Ayat nak sedapkan hati.

Dah selesai semua penyampaian and so on. Sembang dengan cikgu. Semua pakat ingat janji2 manis cikgu nak belanja makan la nak bagi sepluh ringgit sorang la kalau dapat A. Semua pakat suruh set tarikh nak buat jamuan.

Petang tu mak cerita

“pukul 9.30 mak dah cek tapi tak mau. Pukul 10 baru boleh katenya. Dah pukul 10 tu mak cek. Mak tengok nombor pertama tu dia tulis 3 lepas tu 2 lepas tu 3.  Aih mak dah menggigil dah. Jenuh nak ngira . lepas tu mak terus call apak” Hah bukan main semangat lagi mak

Malam terjah kfc sebab aku desperate sangat nak on9. Dear warga tm please do your job properly. Dah berapa kali call dah suruh fix kabel. Sampai sekarang habuk pun tarak.

Kepada yang rasa keputusan korang tak hebat tak gempak tak tu tak ni  , jangan kecewa. Mungkin Allah dah janjikan yang lebih besar dari ni. Ujian Allah ada hamba2 nya bukti Allah sayangkan kita. Tahniah kepada semua budak spm 2012. Tak kisah la korang dapat 1 ke 2 ke 3 ke 4 ke, takde A ke. Tahniah tahniah tahniah. bersyukur kepada Allah swt.  Terima kasih dekat cikgu cikgu kawan kawan mak ayah yang banyak tolong.

Say Alhamdullillah

Dulu waktu form 5 aku ada share gamba dekat facebook. Petang tu ayah aku balik dari pejabat ayah aku bagi satu kertas berlipat. Aku bukak la rupanya ayah aku print gamba yang aku share tu suh tampal kat dinding.


Share gamba nak buat mak ayah bangga tapi still on9 facebook tiap hari. Zaman on9 tak ingat dunia. Zaman tak ingat dah nak spm.  Bukan reti nak belajar. 

21/3/2013  1.11pm
1 message received from ‘Apak’
“Assalamualaikum, once you said someday i will make you proud, now that I am proud of you! Congratulation n tq from apak” 

Assalamualaikum :D

1 comment: